söndag 17 maj 2009

en liten halsmuddsguide

Jag har länge grubblat över halsmuddar och varför de nästan aldrig blir snygga när man gör som det står i mönstren (speciellt ottobre!) OCH varför är alltid mönstrenas muddremsor så långa??

Jag har testat med varierande resultat att ta bort 1/4 av halsöppningslängde när jag klipper till en muddremsa, har även testat 1/3 av längden. Jag får inte till det heller för ofta tycker jag att tyget ändå drar ihop sig runt halsöppningen och mudden står ut här och var. Nu har jag grubblat lite till och testat.
Detta kom jag fram till:
-det måste finnas en anledning till varför muddremsor är långa, de skall ju helt enkelt kunna töjas över ett huvud, då kan man ju inte klippa bort hur mycket som helst!

Så här gör jag för att sy platta snygga halsmuddar:

1) mät halsöppningen, då mäter jag precis runt tygets kanter...alltså inte någon hänsyn till sömnsmånen i halsöppningen
2) klipp till en muddremsa som är 4 cm bred och 0,9 x halsmåttet (jag använder muddväv från Stoff & Stil). lägg inte till någon sömnsmån i ändarna
3) sy ihop muddremsan, 1cm sömnsmån
4) märk ut halsöppningens mitt på framstycket och på bakstycket samt på muddremsan
5) nåla fast muddremsan med skarven mitt bak, ...har testat med skarven i axelsömmen och det kan väl funka om man inte som här har ganska tunnt tyg.
6a) sedan tråcklar jag fast mudden på vanliga symaskinen, min maskin har en tråckelsöm men annars är det bara att lossa tådspänningen och sy med långa stygn, (6,0). När jag tråcklat tar jag bort alla nålar och känner extra noga vid diverse skarvar, axel och mudden....lömskt ställe!
6b) vänd tröjan så att rätan ligger utåt. Det kan ju se lite skräckinjagande ut när mudden står rakt upp och tyget drar ihop sig....men lugn det blir bra!


7) när jag sedan syr på overlocken vänder jag tröjan så att rätsidan är utåt och syr innuti halsöppningen


8 a) Bästa tillbehöret! när jag syr använder jag alltid min linjal...kommer inte exakt ihåg vad den heter, dessutom var det ju på engelska men skall kolla upp det! Den är i alla fall toppen! har en skala i både cm och tum, ställer in var 10mm är framför den innersta nålens läge för det är ju där sömmen hamnar, 8b) ...sedan är det bara att mata in tyget och följa linjalens kant till höger så blir det rätt! Som du ser syr jag med mudden neråt och tyget uppåt för att ha bättre koll och för att få den där platta snygga mudden. Jag drar lätt i tyget när jag syr kan tilläggas.

9) Voila! vänd in mudden och den ligger platt och snyggt, behöver inte stickas ner eller pressas!

Jag vet inte vad ni tycker man resultatet kan ju knappast bli bättre! Nu har jag inte testat i alla olika typer av stretchiga tyger men jag kommer göra det! Just detta tyg är en väldigt tunn trikå, som jersy fast inte så stretchig, vad det nu kan heta!

10 kommentarer:

Sandra sa...

Det blev ju jättesnyggt!
Ska ta och prova detta tips nästa gång jag syr halsmudd!

Anonym sa...

Fabric Guide heter det pa engelska.....
Jag tror jag tar bort för mycket i längden, ska prova med 0,9 ;) Tack för din fina tutorial!

Frida sa...

Suverän tutorial! Det blev riktigt snyggt!! Tack för tipset om The Sewing centre, kommer garanterat bli en beställning därifrån.

KlaramedK sa...

Det är ju klart man skall dela med sig när man tycker man kommit på något!

Frida, glöm inte att pruta pruta pruta, det är helt ok i england!! ...annars kanske jag kan beställa, måste ändå ha nya knivar till min queen, tror jag fick rätt bra rabatt pga maskinköpet....

od Andulky sa...

Tack! Det här ska jag prova!

Luslisa pysslar sa...

Tusen tack för tipset!
/Luslisa

KlaramedK sa...

Bara roligt att vara till någon hjälp! :=)

Monica Sandström sa...

tack för guiden!

KlaramedK sa...

Slit den med hälsan! ;=)

ulrika t sa...

toppen bra! jag har testat i olika tyger nu och det var verkigen suveränt att följa din guide!! ..har ju aldrig blivt bra tidigare.

...synd att jag inte har en blog jag kan lobba för dig, du verkar verkligen vara genuint hjälpsam och vänlig! ...inte skrytig som den där koklal eller va 1000 bloggen heter!

Heja dig KlaramedK (hoppas det blev rätt?!?)