måndag 1 mars 2010

halsmudd för hand

Nu skall jag skriva ner hur jag gör min breda halsmudd, till mig själv och andra!

1) mät runt halsringningen, precis i kanten av tyget
2) klipp till en muddremsa som är (halsringsmåttet * 0,8-0,9 (beror lite på materialet)) x 5cm
3) sy en rundel av muddremsan
4) nåla fast den jämt i halsöppningen, jag brukar markera 1/4 på tröja och mudd och sedan sträcker jag tyget däremellan.
5) overlocka ihop mudd och tröja med tröjans tyg närmast pressarfoten, sträck lite lagom i tyget när du syr

6) lägg tröjan med rätsidan uppåt, och vik ut muddväven...ser ut lite som en polotröja nu
7) nåla fast mudden. Det är här du bestämmer hur bred du vill ha halsmudden, jag har gjort den ganska bred, kasnke bara 0,5cm att klippa bort när den är helt påsydd.


8)tråckla fast mudden och ta bort nålarna


9)sy fast mudden med en bred tvillingsöm, kanske 2-3mm från tröjkanten (pressarfoten kant i kant med skarven mellan tröja och mudd). Sträck lite lätt i tyget när du syr, annars strechar inte mudden lika bra när allt är klart!
10) trimma bort överflödig muddremsa på insidan av kanten.

K L A R T !

när man gör på det här sättet hamnar den breda tvillingsömmen precis utanför den overlockade kanten och det blir en bit av mudden som bara består av två lager mudd, inget tyg emellan. Jag tycker det blir jättesnyggt, det kan ju bli lite bulligt om man har 3 lager tyg hela vägen.

8 kommentarer:

Hello sa...

Visst blir det snyggt! Men måste du tråckla? Det skulle jag aldrig orka ;) (vilket förmodligen säger mer om mig än om dig...) Jag har bara nålat och sytt och tycker det också funkar. För övrig kan du nästa gång skriva att du sytt en muddrullå. Ursäkta besserwissern...

KlaramedK sa...

Hahaha, jag skall försöka ta till mig ordet muddrullå, jag gillar det helt enkelt inte...känns inte svenskt och vem är det som kommer på ett så dumt ord för en halsmudd?!! ;=)

jag tråcklar alltid, har en sådan snabb söm på symaskinen, nålar försöker jag undvika när jag syr påoverlocken, även vid täcksöm, det är dyrt att byta knivar!! :=O

Tiina sa...

TJUSIGT! ser fabrikstillverkat ut. Gillar att den blev bred!

det har du gjort bra :=)

Jo sa...

Tack för tuten! :) Jag samlar dem på hög, de är så himla bra att ha när man väl sitter där och fiffilurar för sig själv!

Bina sa...

Hej! Vilka fina plagg du syr! Jag har precis börjat sy och tycker det är superkul att kolla in vad andra gör. Nu undrar jag var du beställer dina fina etiketter från? Bra med både tvättråd och "Firmanamn"!

Shamu sa...

Takk for tut Klaramedk! Kjempebra med slike forklaringer.
Det ser veldig bra ut til slutt, så dette skal jeg teste en gang. :-)

KlaramedK sa...

hej allihopa! kul att ni gillar tuten/how to....jag har kommit fram till att det är lika bra att skriva ner för nästa gång har jag glömt!! ;=)

BINA: klicka på "minanamnband" banderollen jag har i högermenyn så kommer du till företaget som gör namnlapparna...klick på "med tvättråd" så kan du väljha vilka symboler du vill ha!

Beaded bra straps sa...

It feels awesome to read such an informative and unique articles on your websites. Thank you for sharing good posts all the time.