måndag 22 mars 2010

bandkanta med snedremsor och universalbandkantare


I fredags fick jag ett ryck och skulle bara slänga ihop nya små förkläden i landskaps akrylat, till busungarna. När jag skulle bandkanta blev det inge bra, fick hoppstygn lite här och var och det såg allmänt trist ut på avigsidan av kedjesömmen.....det blev många sprättningar och testkörningar med olika trådspänningar och pressarfotstryck....inte mycket skillnad. Jag funderade länge på VARFÖR och tänkte nästan att det är väl snart lika bra att sätta på kantbanden för hand....men nu är jag glad att jag la lite mer tid på att klura!

Sedan hände något bra, nåltråden gick av och DÅ anade jag ugglor i mossen, det brukar ju betyda att något är galet och mycket riktigt, övertråden/nåltråden satt inte på rätt sätt, förstår egentligen inte varför det går att trä så den hamnar fel, men så var det och nu har jag dokumenterat till nästa gång när jag kanske kliar mig i huvudet!

här är min lilla "how to" eller "tut"bandkantning med förvikta snedremsor:

1) trä maskinen rätt! här gäller det att övertråden hamnar i rätt "spår" så att den sitter så här
....sedan upptäckte jag fel i trädningsguiden i manualen, följ guiden på luckans insida istället och trä så att undertråden sitter i alla hakarna

2) montera "universalbandkantaren" (universal tape binder) lägg snedremsan i spåret för denna och vrid den horisontella skruven så att den vikta bredden motsvarar den vikta snedremsans bredd. En helt underbar mojäng, denna bandkantare som man kan ha till snedremsor som blir mellan 5 och 20mm när de är vikta.


3) börja sy och för in tyget ända in till vikningen så blir det snyggast tycker jag, styr även tyget så att det alltid kommer in rakt i bandkantaren. vid svängar så kan man behöva justera lite på den vertikala skruven, så att nålen syr en liten bit längre in på tyget, speciellt om det är en konvex sväng . Om man syr i en snäv sväng så kan det gå lättare att svänga om man ökar stygnlängden och sänker pressarfotstrycket något.


4) den färdiga kedjesömmen från avigan, godkänt resultat utan trassel och stora öglor mm mm!

5 kommentarer:

OttoPippi sa...

Det blev ju ett väldans snyggt och proffsigt resultat!! Nu blev jag genast lite nervös inför min sömnad till dig... :-). Jag har ju fortfarande gamla Bettan utan kedjesöm och syr bara snedslån med raksöm och viker den för hand :-) :-)

KlaramedK sa...

..lugn kvinna, det är väl så det blir snyggast egentligen eller hur!!

.skall mäta mig aldeles straxt så kommer mina mått imorgon! :=)

natti/k

Jo sa...

Tack för en bra beskrivning! :) Vilken maskin har du?

KlaramedK sa...

jag har en pfaff 4874, men denna mojäng passar på de flesta pfaff overlocker

Åsa Tidqvist sa...

hej å hallå, vilken proffsig pressarfot!! vill också ha, såå sjukt många meter snedslå jag syr per vecka...phu!!
otroligt snyggt!