söndag 25 november 2007

tvillingnålar....

Undrar om det är förarfel är maskinfel eller nålfel, men när jag sydde Alfreds gulorangea tröja så gick det är TRE tvillingnålar!! KUL, för de kostar ju ingenting alls!! Fattar ingenting, jag har ju sytt på muddar förr på kläder utan problem men nu räckte det med att fästa tråden, sedan small det och hela tiden var det den högra nålen som gick av....hmmmm???? Finns det tvillingnålar för stretch på 4,0/90 egentligen? ...mina är 75...

så nu har jag sytt en ny muddtröja fast med mer vanliga muddar i alla öppningar, eftersom jag är tvillingnål-lös (ok, jag har en med smalt mellan nålarna men det blir ju inte lika snyggt som de med 4,0 eller 6,0). Så fort den lille vaknar imorgon skall jag pröva tröjan, har bara tråcklat fast mudden nertill och den i halsen, dessutom har jag ritat om ursprungsmönstret, en omlottröja till vanlig tröja!

nehe, dags att ta en kvällsfika, nygjord mysli och fil!

2 kommentarer:

Gekko sa...

Vad konstigt! Men kan det vara så att det har blivit något konstigt med trådspänningen till just den nålen? Eller att tråden på annat sätt fastnar? På min maskin trär man trådarna gemensamt hela vägen ner och delar de vid nålen men det är väl olika från maskin till maskin. Hoppas det löser sig för dig!

KlaramedK sa...

tror att det bara var en dåligdag för just högernålen! hittar ingen annan förklaring för när jag testade med splirrans nya nålar färska från affärn så gick det galant!
på husqvarna brukar man dela trådaran på varsin sida om en bricka i blörjan och sedan dela dem vid nålarna...men det är som du säger, olika med olika maskiner!