onsdag 7 maj 2008

haklappar








Haklappar till bebis i storlek S M L ...men de passar både små och stora bebisar, bara en fråga om vilken form och täckningsgrad man är ute efter!! =)

Kom på att jag behövde lite nya haklappar, de gamla är från 70-talet, lite väl rivig frotte´ tycker jag, så nu har jag gjort ett gäng av mönstrad velourhandduk.
Jag kommer ju långt ifrån behöva alla, så den som är intresserad får gärna höra av sig!! =) (prisidé 3st för 100)
Material: Velourhandduk och kantband
Mönster: tog mammas gamla haklappar som jag tycker hade bra form och ritade av vilket blev M L lapparna, S har jag ritat själv, tänker att lilleman kanske skall ha när han äter. Han är nämligen inte så förtjust i vanliga vaxdukshaklappar!
Maskinval: Overlocken och universal bandkantaren!! Oj vilken skojig manick det är, och fort går det att bandkanta...gissa varför det blev så många!?! Tog lite tid innan jag fick till det med alla svängarna....trixet är att välja stygnlängd 4.0. Ökade även undertrådens spännig till 40 och pressarfotstrycket ställde jag på 4 för att underlätta vid svängandet.
Resultat: mycket nöjd med allt, färger, mönstret, modellerna och bandkantaren!! nu skall de bara tvättas så att kantbanden blir mjuka och sköna mot en nyfödds lena hud! (hoppas det är ledigt i tvättstugan oxå...)

9 kommentarer:

OttoPippi sa...

Jösses vad många fina haklappar!!! Så retrofräna!!! Förstår att du är nöjd - vad tar du för dem? Men vad är egentligen en universalbandkantare?? Och hur kan du bandkanta med overlocken??

KlaramedK sa...

tja, prisidé 40kr/st, rabatt om man köper fler än 3! ...men allt är ju förhandlingsbart! ;=)

bandkantaren är en specialpressarfot där man stoppar in förvika snedremsor i valfri bredd och sedan är det bara att tuta och köra, det enda jag gör är att mata in tyget så det hamnar mellan kantbandet. ..hmmm..svårt att förklara...

Åsa sa...

Hej. Denna fråga gäller eg bara om du har universalbandkantaren till en pfaff? Jag sitter och väljer mellan alla olika modeller som pfaff har på bandkantare och vet inte hur jag ska välja. Har du några tips? Den du har använder du förvikta kantband till?! Har du nån erfarenhet från de som viker allt själv?
Vilka jättefina haklappar förresten och jag älskar elefanttyget på väskan! :)

Åsa sa...

En sak till förresten.. Vad använder du som "hår" i flygplans-figurerna?

Jes sa...

Superfina haklappar:) Gillar tyget

KlaramedK sa...

Tack Jes! jag blev oxå helt förtjust när jag såg handdukarna när jag var inom hemtex...även om de aldrig har ordpriser så har man väl inte råd att köpa på sig allt för många! ...men jag tänker att man kan ju göra myssommarbrallor eller någon liten klänning av det...

Anonym sa...

Oj vad du har producerat! Jättefina!

OttoPippi sa...

Aha!! Inser att du måste ha en kombimaskin eller hur?? Kan man förresten använda universalkantbandaren även till muddrullåer i stretchiga tyger?

KlaramedK sa...

Åsa, sorry att jag inte svarat på dina frågor, men jaghar än så länge bara använt denna universal bandkantare och man kan ha alla möjliga bredder på de förvikta snedslåerna, kan verkligen rekommendera!! jag har en som man stoppar in 40mm breda remsor i och som viker själv men har ännu inte hunnit testa.


Ottopippi: japp helt rätt jag har en kombimaskin, en pfaff creative 4874 den 10-trådiga overlocken...superkul och bra maskin, går som smort!! har inte testat bandkantaren till trikåtyger än men jag hoppas kunna prova någon av bandkantarna till det snart! tryckte visst på fel siffra när jag angav priset, skall vara 30kr/st eller 4 för 100!