torsdag 5 juni 2008

rödvita familjen

Nu är jag äntligen färdig med några små gåvor till "rödvita familjen"! Anade att de rödvita ugglorna skulle gå hem hos föräldrarna så det blev en uggle-raglan och en munktröja i lite tjockare sweatshirttyg (och denna har väntat läääänge på att bli ihopsydd!!)


Material: uggletyg och rött tyg från Jofotex, mudd från Ohlssons tyger
Mönster: ottobre, något modifierat, tror det var så att jag kombinerade strlk 74 på bredden med storlek 80 (eller var det 86) på längden...
Maskinval: alla sömmar som fått dekorativa "top-cover-sömmar" är ihopsydda med vanlig raksöm, top-coverns inställningar (54-50-58, trådspänningen på nästan 5, övrigt "default").
muddar och sidsömmar är sydda med 4-trådig overlocksöm (nr 18, default settings).
Resultat: SUPERNÖJD!! blev precis så snygg som jag trodde, valde vit topcover på de röda sidstyckena och röd tråd till övriga top-coversömmar! Overlocken/topcovern var riktigt sammarbetsvillig vilket alltid är roligt!


Material: Röd sweatshirttyg från Ohlssons tyger, röd/vitrandigt från stoff och stil, mudd från Ohlssons tyger
Mönster: ottobre, storlek 80 rakt av
Maskinval: alla sömmar som fått dekorativa "top-cover-sömmar" är ihopsydda med vanlig raksöm, top-coverns inställningar (54-50-58, trådspänningen på nästan 5, övrigt "default").
muddar och sidsömmar är sydda med 4-trådig overlocksöm (nr 18, default settings) tråcklade först ihop som vanligt för att slippa nålarna när jag syr på overlocken!
Resultat: SUPERNÖJD!! blev precis så snygg som jag trodde, valde vit topcover för att sy fast ficktyget och dekorationssömmen på luvans utsida. ...lite blått var jag tvungen att slänga in för jag tyckte det gjorde tröjan lite mer somrig och lite mindre skitbenägen än om jag valt vita muddar!!

7 kommentarer:

Jes sa...

Ännu en gång, HELT UNDERBAR, bådda två uggletröjan blev ju super fin får nog ta och testa de ottobre mönstret för de vart ju jättesnyggt.

Kaja sa...

Jättefina! Satt precis och ojade mig över att barnen behövde munkjackor (bekvämt att dra över t-shirt när det är kyligt på morgonen och blir tokvarmt mitt på dagen.

//Kaja

KlaramedK sa...

Tack igen! Är oxå väldigt nöjd med uggletröjorna, blir snyggt var man än sätter ugglorna! varning bara för ottobres väl tilltagna storlekar på bredden!! ...gäller båda tröjorna!

Hello sa...

Alltså den där tröjan med fickhålen är ju bara sååå snygg! Vilket nummer är den ifrån? Jag måste nog skaffa mig det...

Thea sa...

Jättesnygga tröjor!!! Du verkar fullkomligt frossa i härliga färger - jättekul!

Vilken tråd använder du förresten till till Pfaffen?

á Yeliqa sa...

Åh så fint !!!

KlaramedK sa...

Ännu en gång tackar jag för era uppgiggande kommentarer!! =)

Tea, jag använder DorTak...håller med dig om att den är något statisk ibland...man kan tom bli tokig på trådspill som inte vill lämna en i fred, men jag har inte märkt att den skulle ställa till det med sömmarna...än i alla fall;=)