söndag 15 februari 2009

rykande färskt


Efter bebissim och lunch så kom jag äntligen iväg till posten för att hämta ut mitt paket! Paketet innehöll såklart tyger! Pratade med Johnny på Jofotex häromdagen och i fredags kom min avi! KUL!
Lördagen kunde nog inte ha blivit bättre! Någorlunda pigg och såååå sugen på att sätta saxen i tyget. Barnen somnade tidigt....tidigare än vanligt i alla fall, så jag kunde röja i köket, det är där allt ritande och klippande sker, i lugn och ro och kvällen var ung!

På ca 3h letade jag upp ett mönster, ritade och modifierade storleken, klippte ut tyg och muddväv , FIKADE, och sedan satte jag igång att bandkanta alla delar som skulle bandkantas. Tråklade ihop och sydde, vips var tröjan klar!
Det gick som på räls! Jag brukar tycka att pfaffen spelar eller sjunger för mig när jag syr på overlocken....tokigt, I know, men det är så himla skönt att sitta och pyssla vid maskinerna på kvällarna. Tyvärr har jag haft alltför få kvällar vid dem de senaste veckorna, har varit sååå trött, somnar nog före Alfred när jag lägger honom!!

Nu återstår bara att ffotografera den, och kanske det viktigaste, -se om den passar!

Maskinval: pfaffen till allt overlockande, D1an till tråckelsömmar, sy fast ficka....
Metod: Vid bandkantning av halsurringningen och ficköppningar hade jag diffmatningen på 1,5, dvs den drar ihop tyget lite. Vill inte att halsen skall "fladdra". Vid bandkantnigen av nederkanten hade jag diffen på 1.0..vill inte att det skall dra ihop sig eller bli någon käck salladskant. Valde stygnlängden till 3,5 för att få snygga stygn.
resultat: Var nog bra att sambon tyckte att jag skulle sy med ficka, det blev lite skoj och annorlunda.....det är ju så lätt att man snöar in sig på en och samma, tröjmönster eller byxmönster osv. Jag hoppas verkligen att den kommer sitta bra så att jag kan sy fler av denna i olika tyger.... Är i alla fall väldigt nöjd med färgkombon. svarta muddar blev suveränt!

10 kommentarer:

Hello sa...

Grattis till lyckad sömnad!

... och så nyfiken man blev nu då!!!

kilje sa...

Ser fram emot en bild. Det låter fint och visst är det härligt när allt går som man vill?!

Botilda sa...

Härligt att du låter så pigg! Ser fram emot bilder.

Fotograf Jenny Thörnberg sa...

Jättefin, jag har sytt en tunika i den där modellen, den är så fin. jag gillar och tyget från jofex är så fint tycker jag med.

KlaramedK sa...

tack för att ni kikar in hos mig...trots att här varit dött ett tag!

Born to be a surfer! sa...

Mera mera Klara du ar sa duktig, min favourit ar elefant tunikan! jag ska kolla tyg utbudet har i Dubai for att se om de har lite annorlunda roliga tyger och sen sy upp nagot till Bella!!! Kram Josefina

Elise sa...

jättefin! fargekombinasjonen er suveren.

KlaramedK sa...

hej Jossan! kul att du kikar in!!det finns säkert coola udda tyger där borta i värmen!!

Jag gillar oxå elefanttunikan...en dotter hade varit trevligt, fast jag syr gärna till andras töser!

kram kram

KlaramedK sa...

Elise, var det 110 som T är och 128 som R är?

krmar

Elise sa...

:) ja, det är det. fast R är ju nästan ännu längre, men hon är ju rätt så smal...

men du behøver søvn, sweetie, inte syjunta!