onsdag 28 april 2010

Gamla UFOn


Nu har jag två UFOn mindre i högen av UFOn. Dessa byxor beställde storbus för två månader sedan tror jag, orangea skulle de absolut vara! Det blev orange stretchfrotté för hela slanten, till muddarna med! Midjemudden sydde jag av och anpassade efter en bred resår för omväxlingsskull. Har sett så många fina exempel på div bloggar med midjeresår, det här var nog ett av mina första försök på länge med denna typ, fick inte till det helt och hållet men jag får helt enkelt jobba på det till nästa gång.

knepigt just nu: är tycker jag, att få till lagom hård/lös resår i midjan....tar tacksamt emot tips, hur många cm skall man ta mindre än barnets omkrets tex?



En tröja till.....
Storbus växer så det knakar, lillebrors tröjhög växer medan det minskar drastiskt i storbus hög! Han ville ha en ny med elefanter och röda muddar så då blev det det, även om pappa tycker det är trist med lika dan igen.


Inget komplicerat, bandkantade halsen med 2x2 ribbad muddväv, ärmsluten fick en muddrullå.
Tröjan blev i storlek 92/98 om jag inte mins fel, var ju ett tag sedan!

2 kommentarer:

Katharina sa...

Fint! Och Skönt att kunna bocka av lite ufon. Det brukar i alla fall jag tycka.

Angående midjeresår tycker jag det är svårt att säga något generellt. Det är så olika för olika resår tycker jag. Vissa är hårda andra är mjuka. Jag brukar helt sonika mäta på sonen, kanske mest beroende på att det är ett minne jag har från när min mamma sydde kläder till mig när jag var liten. Titt som tätt blev man inropad för att hon skulle mäta resår om magen. Antagligen finns det mer effektiva sätt att göra det, jag har bara inte koll.

Anki sa...

Jättefina! Det där med midjeresår och midjemudd tycker jag är jättesvårt oxå. Hoppas du får några bra tips :-)