söndag 15 augusti 2010

sommarlov, farväl....

Solstolen blev klar, några dagar före det var dags för den gruvliga avfärden mot betongen...
fick låna farmors 40 år gamla symaskin av märke jag aldrig hört talas om, för att sy kanterna, det gick fin fint....men kidsen skulle så klart se en gammal symaskin så de låg på bordet, hängde på mamma och var allmänt odrägliga, men det var kul trots allt!

På tvättlinan hänger ett gäng t-tröjor och långarmade tunna tröjor som jag inte hunnit blogga om före avfärden för 6 veckor sedan.

...favoritraglanmönster, modifierat, turkosa ärmar och semestertyget på magen....mer lyckat än farmertyg på ärmarna....men det beror på att jag redan hade klippt ut den gröna fram och baksidan när storbus sa att han ville ha djur på tröjan, alltså fick det bli på ärmarna.

...blåa ugglor, som jag nog inte sytt något i förrän nyss, strlk 98...samma mönster och storlek på den randiga ett ottobremönster från 2004 tror jag.

Farmertyget i ny rosa/turkos/svart kombo fast en strlk större än den jag sydde i våras, lillbus ville oxå ha en rosa så det var bara för mamma att sätta fart! Men det gjorde inget för efter tvätt hade storbus tröja blivit lite mindre och till sommarlovet hade det blivit förliten och storbus förstor :=O


"Hejdå, (löv)skogen, hejdå blåbären, hejdå underbara cykelturer till badvikar och upptäcksfärder, ...hejdå bryggan, hejdå fiskar, hejdå båtar, hejdå, sandhögen, hejdå farmor å farfar, hejdå stugan, hejdå räven, hejdå..." sa busungar och mamma när vi åkte norrut med tårar i ögonen.
...och det kanske är en fingervisning för VAR åtminstonde jag och barnen vill bo, och det tänker jag jobba på, för mig är inte betong, hetsig trafik, buller och lägenhet livskvlitet!!

8 kommentarer:

Fangoria sa...

Solstolen blev jätteläcker! Och vilka fina tröjor barnen fått ha i sommar! =) Förstår att det känns vemodigt att återvända till vardagen.

hönapöna sa...

härligt tyg till solstolen... så läckert!
Livet på landet är det bästa :-) men det finns ju en sommar nästa år...!

KlaramedK sa...

Ja solstolen blev verkligen bra, svärmors ikeastol från sent 60-tal. skulle tagit ett före-förvandlingen-kort men då var kameran någon annanstans!


jaa, vad skall man säga om vardagen i sverigest hetsigaste stad...jag trivs inte i alla fall.

Fia sa...

Jättefin solstol! Och jag förstår dig precis...fick jag önska så är det ju inte i hetsiga vardagen i storstad som jag vill vara...

Tänk att det bara är måndag och jag är redan trött ...och stressad! Jag kan inte riktigt förstå att det ska behöva bli så direkt när man börjar på jobbet...funderar helt klart på om det är så här jag vill ha det..och vad jag kan göra åt det! Känns dock inte så lätt...!

Randiga Tråden sa...

Så snygg solstolen är.

designofluna sa...

Hej! Vilken fin blogg du har! Jag tänkte få passa på att säga att jag just nu har en tävling på min blogg där du kan vinna en valfri Lunafigur. Kolla in om du har lust!
Kram Malin

designofluna sa...

Hej! Vilken fin blogg du har! Jag tänkte få passa på att säga att jag just nu har en tävling på min blogg där du kan vinna en valfri Lunafigur. Kolla in om du har lust!
Kram Malin

Anonym sa...

Visst är återtåget till stan sorgligt, sentimentalt, tårfyllt... Tre månader varje år har vi bott nere på vårt lantställe (inom pendlingsavstånd från Göteborg) och jag njuter lika mkt varje sommar, längtar lika mycket varje vår MEN när väl hösten tagit vår landsdel i sitt grepp så är jag jätteglad att vara tillbaka i vår supermysiga lägenhet i Göteborgs grönaste stadsdel med allt inom gångavstånd... Barnen längtar lika mycket hem till stan i augusti som ner till landet i maj. Hoppas du hittar ditt drömboende snart.