torsdag 12 maj 2011

skillnad mellan värkar och sammandragningar??

Eftersom jag har fött barn i raketfart (nr två tog under en timme från första början...20 min på förlossningen) så undrar jag ofta vad är skillnaden mellan sammandragning och värk?? Jag kan ju tycka att mina sammandragningar kan göra ganska ont, men det kanske kan bero på att magmusklerna är totalt maxade och jag känner mig som en ballong som skall spricka när som helst!

ofta beror sammandragningen på att lillan sparkar mig otroligt mycket ...båda ligger med huvudet neråt sedan ett tag tillbaka...

så har vi det där med "förvärkar"! jag är lika frågande inför förvärkar!!

någon som har några tips och kan förklara skillnaderna för mig...gärna hur det känns om det går!

3 kommentarer:

od Andulky sa...

Lycka till när det är dax ;-)!!!
Kan inte ge dig bra tips, tredje barnet åkte jag in för att få ngt att sova på, hade inte regelbunda smd (ca var 8e min) men lillan föddes en timme efter vi kom in.... Snacka om tur, hade lika gärna fött hemma.
Lycka till!!

Klockarbarn sa...

Jag kan inte heller förklara på ett bra sätt. Mina sammandragningar gjorde magen hård men inte ont. Värkarna däremot var intensivare och gjorde ordentligt ont. Svårt att beskriva eftersom det är så olika mellan föderskor. Jag önskar dig stort lycka till när det är dags.

Jenny sa...

För mig var skillnaden att sammandragningen kom när jag gjorde något och förvärkarna när som helst, även i vilande. Det var liksom inte lika "hårda" som de vanliga värkarna...

Nu med william så hade jag molvärk hela helgen före han kom...en diffus värk..

Sedan har jag hört om om värken ger med sig om man lägger sig och vilar, så är det en förvärk....