söndag 6 januari 2008

haklappsförkläde


Tillslut fick jag tummarna loss...men det dröjde för jag skulle ju bara sy en massa velorkläder till jul! Klippte ut på natten till den 20e december, skulle egentligen ha packat för avfärd till skåneland men eftersom symaskin fanns där var det bara att klippa ut en massa och ta med för sysselsättning! Behovet fanns i alla fall sedan länge, något som skyddar bättre än en haklapp nu när vi skulle befinna oss på andras jaktmarker får man ju kladda lite snyggare!

Mönster: Bodil Moberg alias "Tilde textil" (http://www.tildetextil.blogspot.com/) om jag ändå fick till de där hyperlänkarna någon evig gång. Tackar så mycket för att jag hade förmånen att testa ditt eminenta mönster!
Modifieringar: eftersom jag hade bråttom att sy förklädet väl på plats hande jag inte mycket tid eller ork att leta efter beskrivingen så jag sydde efter eget huvud. Klippte ut tyget utan sömnsmån då min plutt bara är 8månader (mönstret var för ca 1 åringar) satte resårstroppar i ärmsluten för att förhindra matansamlingar i de lite vida ärmöppningarna, funkade ganska bra....är dock intressanta att fnutta på när maten börjar bli trist!!
Trots att jag klipte ut utan sömnsmån upplevde jag att det blev något långt, men tack vare midjebandet så blev det en ficka av "överskottstyget" nertill.

2 kommentarer:

Frida sa...

Very najs! Själv var jag lat och köpte ett likadant alldeles nyligen. Plutten tyckte det va jäääätteskoj att få fingra med maten själv. :)

KlaramedK sa...

Jag köpte oxå ett, men det visade sig att det var en reva i det tunna tyget, redan från början! ...nu har lilleman en i vaxduk som håller!

...egentligen hade jag gärna haft en hel galondräkt eller dito med täta hals å handleder, för där är min ackilleshäl, det är såå trist med all sanering efteråt...