onsdag 26 mars 2008

pyjamasmuddisar...overlockade!


lilleman behövde nya pyjamasbyxor, och eftersom jag känner mig lite mer säker på min overlock nu så slog jag till och sydde dessa igårkväll. Måste bero på nya byxorna för idag somnade Alfred utan gnissel och gråt, men så är oxå klas kanin tillbaks igen!
Tyg: flanell köpt på söders tyger här i tokholm i höstas kostade ca 79kr/m
muddar: stoff och stil
mönster: eget, lade till 3 cm i benslut och 2 i midjan i övrigt samma som mina tidigare muddisar.
Sömval: söm nummer 18 (4-trådig overlock) justerade trådspänningen lite när jag sydde ihop flanellen (50-40-14-32) skärningsbredd 5.75 ca. För muddarna + flanellen: 50-40-20-30.
Resultat: störtnöjd! ...ökade på lite extra på alla muddarna jämfört med i höstas då lilleman blivit lite rundare om magen och längre. midjemudden klipte jag till i måtten 40x18, benmuddarna i 14x17...lite går ju bort när man overlockar med kniven inkopplad.

Inga kommentarer: