söndag 20 mars 2011

pyjamaströja


Ett dåligt samvete mindre, inget UFO men något jag tänkt sy länge eftersom Storbus pyjamaströja vips var lite kort. När jag för några veckor sedan, mellan mina umgängen, var i klippartagen och hade tyg över hela köket, kökssoffa och mitt stora matbord/sybord så kom denna tröja äntligen till!
nästa krux var att gräva fram den gröna muddväven, när jag nästan hade gett upp hittade jag dem! Det är så jag har matchat hans större pyjamas, gröna muddar på byxa och tröja, i somras även på kortärmad tröja och 3/4dels byxa.

älskar verkligen detta Polarn o. pyret tyg, såå mjukt och skönt, lite svårt att sy i då det är finribbad interlocktrikå, men det är bara att öka diffmatningen så att inte tyget töjs ut vid overlockandet.

Mönster: ursprungligen ett ottobre mönster, men det slutade i strlk 92, och denna är i strlk 104 med 4cm längre nederkant för att inte krypa upp i ryggen
Material: Ohlssons för kanske 2 år sedan, en industristuv från polarn o. pyret!
Glädjeämne: att ränderna blev så snyggt matchade på ärmar och fram/bakstycken! och att jag har mycket mer av detta underbara tyg, håller tvätt efter tvätt efter tvätt, inga noppor eller "jofotex-sjaskinghet" av färgerna!
På G i detta tyg: är även två små pösrumpor till twinsen, så kan alla mina barn ha randiga pyjamasar! :=)

Inga kommentarer: