fredag 18 april 2008

ufo-huvtröja


Nu har jag äntligen hunnit sy klart huvtröjan som skall matcha sweatshirtbrallorna jag nyligen sydde. Denna tröja har dock mörkare blå trikå på insidan av huvan och magfickan samt röda muddar och dekorationstäcksöm....måste ju vara lite skillnad annars ser det alldeles för "husvagnssemester-aktigt-ut"!
Tyg: Stoff och stil, muddar från Ohlssons och stoff och stil tror jag
Mönster: ottobre 2006, storlek 80 fast jag hade bara 0,5cm sömnsmån,
Maskinval: pfaff 4874:an till det mesta, sydde på ca 1cm från kanten, maskinen måste ju få skära lite! blev en del trådfärgbyten men det går snabbt och enkelt att trä om. Valde även denna gång täcksöm nr 3 med 3 nålar, sydde från avigan för fickdekoren, annars sydde jag ihop med söm 18, 4-trådig overlock. Lite problem blev det för kniven att skära igenom 9 lager tyg då huvan syddes fast, så jag klippte rent precis vid "haköppningen framtill" sedan funkade det fint. Eftersom det var så många lager tyg i huvan ändrade jag inställningen till (46-46-20-28)...dvs lossade lite på nålarnas trådspänning och ökade något på undertråden (cerisrosa tråd ledare).
Stickade ner vissa sömmar med vanlig raksöm på D1:an.
Resultat: blev bra tillslut när jag tagit in lite i sidorna och fått på muddarna, men jag har sagt det förr, ottobre har ganska vida kläder! Alltid lika kul att sy på pfaffen, går som smort och ställer in sig bra till olika tyger och tjocklekar!

5 kommentarer:

Frida sa...

Riktigt läcker tröja! Gillar dekorsömmarna skarpt! Önskar jag kunde sy sånna på min maskin. Kanske får uppgradera min 4850...

Anonym sa...

Snygg tröja, jag har precis sytt en likadan modell, annat tyg och storlek 110, till min son. Håller med om at Ottobres modeller är enormt breda, men denna gång tog jag faktiskt inte in vidden i sidorna utan tänkte att det kunde få vara stort eftersom det på sätt och vis är ett ytterplagg, och visst blir det brett.

KlaramedK sa...

Det var lite pill med ficköppningarna, sydde faktiskt muddremsan med vanlig tvillingnål på dessa eftersem det var så snäva svängar...man är ju lite overlockgröngörling, inte helt van vid den låååånga pressarfoten än! =)

Dekorsömmen är faktiskt en vanlig täcksöm, 3 nålars 4-trådar, sydd från avigan då jag fäste fast fickan på framstycket...så har du täcksöm borde du väl kunna det med Frida?

Jes sa...

Den blev riktigt fin!!! härliga färger, ser väldigt välarbetad ut.

KlaramedK sa...

tackar tackar, nu används den som vår ytterplagg...med fleecetröjan under eftersom den är rymlig!