lördag 12 juni 2010

Hur skulle ni ha gjort???

HÄR är en länk där man ser bättre hur kläningen är skuren osv

Jag måste be er om hjälp där ute, hur skulle ni ha gjort om det står att mönstret är gjort för personer som är 168cm. Inget +/- visst antal cm som det tex står i Ottobrewoman (4cm). Det står ju att man skall förlänga på alla ställen, två förlängningslinjer på liv/bystdelen, ett på kjoldelen.

Jag är 175cm lång och skulle därmed behöva förlänga med 7cm, men eftersom klänningen är knälång borde man ju dra av 1-2cm för det och fördela de andra 5cm på mönstret. MEN det står ju aldrig hur det kan vara bäst att fördela centimetrarna! Jämt fördelat, mer över bysten/under bysten eller i kjoldelen om man har någorlunda normala proportioner på bål och ben.

OCH kan det verkligen vara så att Burda inte har något +/- för längden?? Måste alla som inte är exakt 168cm förlänga och förkorta?!

Jag är lite trött på att sitta och anpassa mönster och sedan passar de ändå inte, blir typ trots allt förstort osv....
min senaste pintuck-klänning i strlk 38 lät jag bli att förlänga och den blev ju ändå förstor och enligt måttabell skall jag ha strlk 40 om man går efter bystmåttet....suck det börjar hopa sig små moln med blixtar i över mitt huvud....

tacksam för tips och förlag på hur göra!

4 kommentarer:

á Yeliqa sa...

Åh vad jag känner igen mig. Är själv 180 lång och har stött på problemet ett par gånger :)

Om jag vore ´du skulle jag nog testa med att bara förlänga livet med ca 1- 1,5 cm.
Ev kanske du kan förlänga 5 mm ovanför byst och 0,5-1 cm vid midjan. Du bör inte förlänga 7 cm eftersom de är fördelade på hela din kropp och inte bara vid byst och midja.

Lycka till!

Singh sa...

Är helt inne på á Yeliqas linje. Standardmönstren räcker till en person som är mellan 164-172 cm lång. Du är 3 cm längre, det medför ev. mindre justeringar.

I mönsterkonstruktionsboken ska man kontrollmäta längden till midjan och justera längden där. Det handlar nog kring 1 cm. Den andra ev. ändringen är nog ifråga om kjolens längd!

Jo sa...

Jag skulle nog ha tagit ut mina egna mått i höjdled ordentligt. Dvs midjehöjd, bysthöjd mm. Just midjehöjden åker jag själv alltid dit på eftersom jag har högre sådan än medel. Kika på dina mått och mät på mönstret, det är nog det bästa om du vill vara säker på att saker hamnar "där de ska".
Jag tror dock att de har en liten marginal även om de inte skriver ut den, men för 175 cm får du nog justera...
Klänningen ser jättefin ut!

Y sa...

ljuvlig klänning! Gör som de verkligen proffsen,aka de franska modehusen, sy en toile. Alltså en provklänning i billigt bomullstyg, tex loppislakan. Sen ser du precis hur du ska ändra.